Alla inlägg under september 2008

Av Teija - 23 september 2008 16:42

Idag var det härligt (vilket väder:) att gå på lunchpromenad med Nicko. Och vår katt Max!


Max följde nämnligen med på promenaden. Så sött... men hanvar allt lite förnärmad då Nicko var mest intresserad av att "läsa tidningen". Ja, ni vet lukta runt och kolla alla spår från allt annat, alltså hundar som passerat på "hans" gata.


Men de delar i alla fall en åsikt tror jag. De tycker att vi människor allt är bra konstiga som intresserar sig för bajskorvar... Bums skall prassliga påsen fram och korven plockas upp. Konstigt eller hur;)


Nicko och Max gillar varandra. Vi förundrar oss över att det går så bra, men vi har nog världens snällaste katt. Han bodde hos oss redan när vi köpte Nicko och han har vänligt men bestämt talat om reglerna - men han kan ju inte låta bli att busa med Nicko också. Vem kan det? Nicko är verkligen härlig, älskar alla - både två- och fyrfota...

Av Teija - 22 september 2008 10:48

Vissa dagar upptäcker jag helt plötsligt att jag inte satt på radion när jag sitter och fikar på morgonen. Sedan åker jag iväg i bilen och efter en stund märker jag igen att jag föredragit tystnaden framför att lyssna på radion. När jag sedan sitter och jobbar vid datorn är det samma sak.


Ja, det är faktiskt väldigt konstigt för mig som verkligen är en utpräglad radiomänniska... Det är precis som det bara uppstår ett behov av att det skall vara tyst. Precis som jag blivit väldigt "ljud-mätt" ;)


Tror att det bara varar en dag i taget sedan är det dags igen!


Någon mer som har det likadant?

Av Teija - 20 september 2008 11:19

Ibland så blir jag så fascinerad och imponerad av både vänner och bekanta. Vad de håller igång:)


Först så målar de altanen och därefter planterar de nya buskar i trädgården.. När det är klart så kommer nästa projekt och så rullar det på för jämnan. Säger bara oj, oj - var får de alla krafter ifrån?


Sedan ovanpå allt pulande hemma, så vips åker de på semester som att det inte vore något att packa och komma iväg!


Pust, vad duktiga alla är. Är det bara jag som har behov av att ta det med ro och planera att ta det lugnt vissa dagar?


Hm, ni kan inte smitta mig?


Skulle kanske behöva ett sådant virus - ibland i alla fall;

Av Teija - 19 september 2008 12:22

Att frukosten är viktig har man ju hört sedan man var liten. "Frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en fattiglapp".


Nu har man dessutom konstaterat att en rejäl frukost gör det betydligt lättare att gå ner i vikt! Man håller sig nöjdare och upplever mindre sötsug på eftermiddagen dessutom.


Läs om detta här: 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1517473.svd


Det gäller förstås att satsa på fullkorn samt proteiner av god kvalité.


Kanske något att satsa på för en annan :)

Av Teija - 19 september 2008 09:49

De här listorna är så fantastiskt bra! Här stöttar vi som har barn med diabetes varandra på ett sätt som verkligen känns bra.


Du kan skriva en fråga och får ett verkligt snabbt svar. Precis när du behöver det som mest!


Här kan man registrera sig om man vill vara med:

http://www.betamed.se/e-maillista.htm




Av Teija - 18 september 2008 23:48

så gav sig vår elva-åriga dotter iväg hemifrån. Hon skulle cykla till skolan.


Efter en kvart hade hon återvänt och stod hon flämtande i dörren med en fågel i handen! Det såg ut som en björktrast-hona.


Hon undrade vad vi skall göra och jag sade att vi sätter ut den i en kaninbur vi inte brukar använda till vår kanin. Sedan skyndade jag på henne så hon inte skulle komma för sent till skolan.


Efter en stund gick jag ut för att se till fågeln och då hade den redan dött.


Älskade E, du vill allt levande allt gott. Det är så rätt. Skulle önska att alla brydde sig som du!

Av Teija - 18 september 2008 11:06

Igår var det två föräldramöten samtidigt.


Maken L gick på äldsta dotterns som går på särskolegymnasium. Själv gick jag på yngsta dotterns som nu går i femte klass.


Två klasser har blivit tre då det kommit nya elever. Det märks att det blir tuffare redan nu i femte klass. Tre till fyra läxor varje vecka.


Arbeta övertid varje dag... skulle vi vuxna vilja det?


På våren är det 15 nationella prov som väntar. Dem kan man ju inte specifikt läsa på till. De skall visa hur man ligger till i ämnena och skall visst vara ett bra redskap att mäta kunskaperna...

Av Teija - 17 september 2008 11:27

Många blir deppiga när det blir mörkare på hösten. Våren och sommaren går så rysligt fort.


Mår man väldigt dåligt skall man gå till doktorn förstås.


Annars kan kan försöka höja upp serotonin-nivåerna i hjärnan genom att äta sådant som innehåller serotonin. Kalkonkött, potatis och bananer till exempel.


Det är också bra att sätta fart på endorfinerna som gör att man mår gott. Få och kanske ge massage, umgås med goda vänner, lyssna på fantastisk musik, kanske dansa till den... Gå härliga promenader eller motionera kraftigt!


Så kan man tänka positivt också...


Snart är sommaren här igen. Tiden går verkligen fort så det gäller att ta vara på varje dag och göra det bästa av den:)

Presentation


♥ V Ä L K O M M E N ♥

till min blogg:D

Skriver mest om små vardagliga ting men också en del om diabetes och Down syndrom.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards