Direktlänk till inlägg 25 oktober 2008

Stress skapar "spår" i hjärnan

Av Teija - 25 oktober 2008 14:53

För tio år sedan var jag nog ganska nära att gå in i väggen. Jobbade väldigt mycket fast tjejerna var ganska små. Det blev inte lättare av att vi har eget företag.


Så minns jag en fredag eftermiddag. Jag hade precis avslutat ett projekt och samlade ihop allt snyggt och prydligt, hade klarat dead-linen! Så tänkte jag, "Oj, det är ju fredag. Nu måste jag städa". Ett fyratimmars jobb i vårt ganska stora hus.


Men precis när jag skulle sätta igång så bara tänkte jag "Vad håller jag på med? Hur viktigt är det här just nu?"


Så jag struntade i städningen, vilket var ett stort steg, jag var nästan pedant...


Efter denna stressiga period i livet kom jag till insikt om att stressen skapat spår i hjärnan. När jag blev utsatt för stress en lång tid efter detta och kanske fortfarande, så är jag mycket mer känslig för stress än jag var innan.


Någon som känner igen detta?


 
 
Maddo

Maddo

25 oktober 2008 15:58

Usch då! Inte skoj att vara sjuk! =(

Eftersom vi kör karaoke större delen av tiden tvn är på så varierar ju avståndet till tvn.. jag var inne på sidan du gav mig och funderar på om folk är blinda! Jag har en 21" tv just nu och av den vanliga modellen och då rekomenderar de ett avstånd på 1,6 meter vilket är sanslöst! Jag ser hur bra och tydligt som helst när jag sitter i soffan som är ca 2,5 m från tvn..! Konstigt egentligen!

Hoppas du har en bra dag, trots sjukdom! Kramar

http://dreammaddo.bloggagratis.se

 
Maddo

Maddo

25 oktober 2008 18:05

Jag kollar runt som en galning.. Tyvärr har jag varken bil eller körkort så det försvårar ju det hela.. Jag borde verkligen äta något man fryser annars! =O Har din dag varit bra annars? Kram

http://dreammaddo.bloggagratis.se

 
Maddo

Maddo

26 oktober 2008 22:10

Oj! Vad förvånad man blir när någon skriver en kommentar samtidigt som man är online! *ler*

Ja, jag får nog göra det! :P Problemet är ju att jag bor så högt upp så det kan hända vad som helst på vägen ner! Annars är mitt ex gamla datorskärm ett bra tips att kasta ut! :P

http://dreammaddo.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Teija - 24 oktober 2020 19:31

I våras var jag till min läkare som gav mig rådet att sluta ta Omeprazol. Har nog tagit dem i 10 år. Hon sade att de inte är bra för hjärtat, för hälsan. Så jag beslutade sluta. Det var inte lätt då jag ju förstört förmågan att skapa magsyra, min mat...

Av Teija - 17 september 2016 18:15

Vi äter rätt ofta vegetariskt... ikväll blev det en potatis och purjolökssoppa toppad lite med lite ost och persilja.   Stekte först 2 purjolökar, 1 stor gul och två vitlöksklyftor och ett par teskedar torkad timjan i botten av en stor kastrull i...

Av Teija - 1 augusti 2013 21:15

Jag bor ju inte kvar i villan som jag trivdes så bra i.   Men aldrig i livet att jag trodde att jag skulle längta så mycket tillbaka som jag gör. Det har gått i vågor. Just nu gör det fysiskt ont i mig om jag tänker på huset och omgivningarna. ...

Av Teija - 1 augusti 2013 20:48

Vår M har fyllt 22 år nu.   Måste säga att det var en pärs när hon föddes just för att jag inte visste något om Downs syndrom. Blev rätt deppig ett tag och gick benhårt in för att träna M i enlighet med Irene Johanssons metoder.   Vet inte om...

Av Teija - 15 juli 2013 22:20

I oktober förra året hände det. Jepp, M som har Downs syndrom och är 22 år nu flyttade till en egen jättefin lägenhet.   Beslutet var nog ganska enkelt för M eftersom jag och min man skilde mig och flyttade i sär. Blev som naturligt att Moa flaxa...

Presentation


♥ V Ä L K O M M E N ♥

till min blogg:D

Skriver mest om små vardagliga ting men också en del om diabetes och Down syndrom.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards