Alla inlägg under november 2008

Av Teija - 13 november 2008 12:40

Fick så ont i tanden att jag åkte till tandläkaren igen igår.


Den första tandläkaren från i måndags kunde inte ta emot mig. Däremot fick jag en tid hos min makes tandläkare som visade sig vara väldigt trevlig vilket gjorde att det blev mindre nervöst.


Han röntgade och satte sedan en bedövning som nog var avsedd för en häst. Hihi, den tog rejält. Kände inte ett dugg när han behandlade tanden.


Däremot var det jobbigt att sitta och gapa så länge medan han filade ur tandrötterna. Hmpf. Det låter lite skräckinjagande men det gick hur bra som helst:)

Av Teija - 13 november 2008 12:34

Förra året var vår nu femtonåriga dotter A på High Chaparall och hade det toppenkul. Hon tog säkert 800 kort med sin kamera.


När hon sedan skulle ladda in dessa i datorn var de bara borta. Oj, vad gör man då?


Hittade då PC Inspector Smart Recovery 4,5 och kunde då återställa de flesta av bilderna. Det kändes otroligt bra. Stor eloge till skaparna av detta program!


Det man behöver är en kortläsare där man man sätta in minneskortet. Vi har en Hama som funkar jättebra, kostade ungefär 200 kr i inköp.


Läs mer och ladda ner programmet här:

http://pfatjanster.idg.se/program/200609/18.asp



Av Teija - 12 november 2008 22:26

Ibland så bara njuter jag av att iakta folk. Deras kroppsspråk.


Det kan vara på ett café. Eller människor som passerar förbi när jag sitter på en parkbänk. Som går ensamma med snabba steg eller pratandes med någon.


Det är verkligen fascinerande med människor. Det sätter liksom fart på mina tankar, ger bränsle. Samtidigt är det avkopplande.


Sedan kan jag ju undra vad de tänker om mig. Hihihi:)

Av Teija - 11 november 2008 10:00

I fredags kväll fick jag tandvärk. Klarade helgen med hjälp av Ipren. Har ett svagt minne av att man kan finfördela en tablett med acetylsalicilsyra och lägga direkt på tanden... Men testade aldrig det.


Nåja, efter en jobbig helg gick jag till tandis igår. Inte så kul men måste man så måste man ju. Han röntgade, knackade på tanden och ställde en massa frågor.


Det visade sig att det var en liten skugga under roten på tanden. Varbildning? Osäkert. Det fanns ett hål under den befintliga fyllningen som tandläkaren borrade bort. Det kändes lite men det tyckte tandläkaren var ett sundhetstecken: då lever tanden i alla fall.


Jag åkte från tandläkaren med en provisorisk lagning i tanden som smakar nejlika. Nejlikan är tydligen lugnande för pulpan. Första timmen så gjorde det så fruktansvärt ont. Smärtan strålade ända fram till framtänderna både uppe och nere!


Sov i alla fall gott i natt och idag är tanden väldigt öm. Har ingen direkt tandvärk. Får se hur det går. Min egen lilla thriller - blir det rotfyllning eller ej :-/


Har i alla fall lärt mig att tandvärk inte alltid leder till rotfyllning. Ibland så beror värken på karies då kan pulpan läka ut och då går det att laga på vanligt vis...


 PS: Kollade lite huskurer på nätet. Hihi, vad sägs om att koka kogödsel med grönsåpa och lägga på tanden. Hjälper även mot magont - men då skall blandningen läggas på magen. Visst är det användbart? ;)


Jag kör min egen huskur i alla fall som hjälpt vår yngsta dotter vad det gäller öroninflammationer! På henne satte jag lökomslag, tack vare det slapp hon bli så kallat "öronbarn"! På mig själv sätter jag vitlök i örat och hoppas att det hjälper pulpan i tanden att läka... Det kan ju inte skada i vart fall.

Av Teija - 9 november 2008 11:23

När man har diabetes har man vanligen två typer av insulin. Ett långtidsverkande som ger grundbehovet av insulin. Även om man inte äter behöver kroppen insulin.


Vi har en god erfarenhet av långtidsverkande Lantus som visserligen ger en liten topp efter några timmar men fungerar mycket bra. För en del räcker den inte riktigt 24 timmar och då tar man den i två doser.


Vid varje måltid tar man dessutom måltidsinsulin. Novorapid är ett sådant med en verkningstid på ett par timmar. Humalog har lite kortare verkningstid. Båda dessa insulin kallas direktverkande.


Så finns också Actrapid som användes av många innan de direktverkande insulinerna kom. Actrapid är snabbverkande och har en verkningstid på max fem timmar och passar därför måltider som är utrdagna eller innehåller mycket fett och kolhydrater.


Så finns det ju flera sorters insulin förstås... men det får ni läsa om någon annanstans för dem har jag ingen erfarenhet av.

Av Teija - 9 november 2008 11:16

Ibland blir jag tokig på mig själv. Förra veckan visste jag att det skulle bli jobb nu i helgen om jag inte gjorde undan en massa saker på jobbet. Jobbar med administration och ekonomi.


Normalt tycker jag nog att jag har rätt bra koll (hihi, jämfört med vissa andra i alla fall). Men nu var det helt kört för det hände det ena på det andra... Så jag fick inte fixat det jag måste.


Vad frusterande! Men det är val som med allt annat här i livet. Lära sig att ha ännu bättre framförhållning.


Tror jag;)




Av Teija - 8 november 2008 12:16

Min erfarenhet av det här med att få verkliga vänner är den, att de dyker upp där man minsta anar det.


Ofta är det så för mig att jag inte har en tanke på att just den personen är något speciellt - förrän efter ett bra tag faktiskt. Det är inte alltid man har chansen att prata mer ingående och då tar det ofta lite tid.


Visst har det hänt att det bara säger "klick" också. Det är en fantastisk känsla just det där att det känns om om man alltid känt varandra.


Sedan är det ju självklart så att ens nära vänner får ändrad situation, kanske flyttar långt bort. Då gäller det att hålla kontakten levande. Inte så svårt med tanke på alla möjligheter som finns idag egentligen...


I vilket fall som helst är jag så glad över mina goa vänner, vad skulle jag göra utan dem? :)

Av Teija - 7 november 2008 14:27

Vad härligt att det är fredag!


Fredagar är bara bäst. Jobbar fram till klockan 16 sedan skall jag fixa lite hemma. Vid fem bär det av till stallet, både E och A rider. När E ridit brukar jag skjutsa hem henne och oftast brukar hon fixa middag. Hon är så otroligt duktig! Idag blir det ugnspotatis med stekt kycklingfile med någon god sås...


Sedan är jag och A hemma vid halv åtta och då är det middag med myspys-prat samt oftast tittar vi på Idol med tjejerna. Fast L, maken min, föredrar allt Dobodo...


Ha en riktigt fin fredag och en trevlig helg:)

Presentation


♥ V Ä L K O M M E N ♥

till min blogg:D

Skriver mest om små vardagliga ting men också en del om diabetes och Down syndrom.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards