Alla inlägg den 9 december 2008

Av Teija - 9 december 2008 08:35

Om man tagit för mycket insulin till det man ätit blir blodsockret för lågt, under fyra. Det kan också bero på att man rört på sig mer än vanligt. Blir blodsockret blir för lågt kan man få lite olika symptom men de flesta blir skakiga och känner sig olustiga. Man kan bli svettig och tankeförmågan blir nedsatt då hjärnan ju behöver kolhydrater som bränsle för att fungera.


Det är viktigt att kroppen är van att ligga på rätt nivå. Är man hela tiden van att ligga för högt får man s. k. falska känningar. Är man van att ligga för lågt kan man också råka illa ut då blodsockret måste bli väldigt lågt innan man känner symptomen. Vid ett blodsocker under ett blir de flesta medvetslösa.


Om någon är medvetslös stryker man sött (honung eller sirap t ex) på insidan av läpparna och ringer ambulans. Har man tillgång till en spruta med glukagon insjuicerar man den enligt anvisningar förstås. Då är det viktigt att tillföra kroppen snabba kolhydrater då glukagonet tömmer kroppens reserver.


Det är viktigt att häva känningar direkt då man ju inte vet hur de påverkar hjärnan. Juice plus druvsocker i rätt mängd är bästa sättet att få upp blodsockret riktigt fort men det är viktigt att man inte tar för mycket då blir ju blodsockret för högt istället...



Av Teija - 9 december 2008 08:25

Med jämna mellanrum vaknar vår femtonåriga dotter A med migränliknande huvudvärk.


Inom mig så känner jag att jag kanske borde vara lite mer barsk och kärleksfullt krävande och be henne ta en huvudvärkstablett och kämpa sig iväg till skolan. Hon borde lära sig att ta ansvar - fast hur lätt är det om man har ont i skallen? Det är väldigt rörigt i skolan, det vet jag ju.


På grund av det här blir det ju lite väl mycket sjukfrånvaro och det blir ju tuffare för henne i skolan i och med att hon missar en del. Det är ju tufft nog när man går i nian med all betygspress.


Jag är nog lik min egen mamma. Hon var också sådan minns jag.


Inte var jag ledsen för det;)

Presentation


♥ V Ä L K O M M E N ♥

till min blogg:D

Skriver mest om små vardagliga ting men också en del om diabetes och Down syndrom.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards