Alla inlägg den 13 december 2008

Av Teija - 13 december 2008 18:02

En frisk människas blodsocker håller sig inom ganska snäva gränser.


Mellan 4-8 anses normalt hos en vuxen medan barn kan ha uppemot 10 efter att ha ätit rejält.


Kroppen är en mästare på att reglera blodsockret så att kroppen kan fungera optimalt.


Med tanke på att insulin är det mest fettbildande hormon som finns är det lätt att förstå att det är lätt att öka i vikt om man ständigt äter snabba kolhydrater och därmed triggar insulinpåslaget. Snabba kolhydrater och fett därtill garanterar för de flesta viktuppgång. Insulin är också muskeluppbyggande vilket är dess positiva sida.


När man fått diabetes så gäller det att efterlikna kroppens egen insulinproduktion så gott det går!

Av Teija - 13 december 2008 16:29

Visst är väl det en konst?


Jag beundrar verkligen dem som har den förmågan att alltid komma med rätt kommentarer i alla lägen.. Välbetänkta ord som blir som balsam.


Det är inte så att jag går omkring och förolämpar folk i tid och otid. Men ibland så känner jag att varför i hela friden sade jag si eller så eftersom det kan missuppfattas. Det är liksom nyanserna som gör det!


Nu är det ju självfallet så att de som känner mig vet ju att jag inte missunnar andra något eller är den som menar illa.


Det här har ju den baksidan också att man lätt blir lite tyst för att man inte vill bli missuppfattad... men det har jag lärt mig hantera IRL eftersom det kan räcka med en vänlig blick och en klapp.

Av Teija - 13 december 2008 13:39

Nu har jag gått till affären flera gånger och tänkt att nu minsann skall jag lösa in ett presentkort 50 kr som jag fick vid något tillfälle när jag reklamerade en produkt till Skogaholms-bröd.


Så är man där igen. Inte har jag kommit ihåg det.


Men igår så tänkte jag nu eller aldrig! Och si det gick ju till slut. Jag blev en lycklig innehavare till tre påsar med Lussebullar.


Supergoda,  även om de hembakade med kesella är godast...

Av Teija - 13 december 2008 12:41

Idag tog vi nog sjusovarrekordet för vår familj.


Jag vaknade klockan elva! Hade sovit i ett sträck tills dess och mindes alldeles tydligt vad jag drömt dessutom...


Alla utom yngsta dottern E sov forftarande då. Aldrig varit med om maken... ja, just det - han sov också;)


Jag har alltid varit känslig vad det gäller sömnen. Lite svårt att somna om jag har mycket att tänka på till nästa dag och alltid lättväckt. Utom i morse då förstås...

Presentation


♥ V Ä L K O M M E N ♥

till min blogg:D

Skriver mest om små vardagliga ting men också en del om diabetes och Down syndrom.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards