Alla inlägg den 20 januari 2009

Av Teija - 20 januari 2009 12:34

Jag tycker att jag köper tonvis med pennor. Många, alldeles för många.


Men sedan när jag behöver dem är de bara borta:(


Nu har jag en teori. Det där monstret som käkar strumpor i tvättmaskinen äter även pennor!


Så måste det ju bara vara. Eller hur?

Av Teija - 20 januari 2009 08:42

Igår gick jag och lade mig vid klockan 23 ungefär. Låg där och läste lite i godan ro innan jag släckte.


Haha, sedan var det som förgjort.


Började grunna på kontrolluppgifterna som jag började göra igår... Har en differens där på bruttolönerna och så vidare...


Så gick det runt.


Så är det det där med öppet hus på två gymnasier för A:s del. Ett på onsdag kväll som skall klämmas in efter ridningen och ett på torsdag...


Tihi. Började själv undra om jag druckit kaffe på kvällen i alla fall. Kanske någon drogat mig?


Kära maken kom och lade sig vid två. Då var jag fortfarande vaken och tänkte gå upp och dricka lite the. Sedan måste jag ha somnat. Äntligen!


Det kändes som jag sovit en kvart när klockan ringde på morgonen.


Skulle behöva tändstickor för att hålla upp ögonlocken idag!


Nåja, jag är i alla fall taggad på något vis att jobba och snart är det kväll igen så jag får gå och lägga mig;)


Gääääsp!



Av Teija - 20 januari 2009 08:22

Ofta när jag pratar med andra som har barn med Downs syndrom så undrar de vad för skola de skall välja till sitt barn.


Vår M gick sexårs i vår närmsta skola för "normalstörda". Det är ju några år sedan och jag kan säga att det krävdes en hel del av oss föräldrar för att rektorn skulle bifalla det. Det är lättare nu men svårt fortfarande svårt nog i alla fall.


Ettan till femman gick hon i grundsär. Det var bra. Så skulle alla barn ha det! Liten klass men tillräckligt med krav.


Sexan till nian gick hon i träningsskolan. Alldeles för mycket omhändertagande och daltande. Det mesta där var på gräsrotsnivå men samtidigt var det vissa saker som var bra. Speciellt när Moa också fick diabetes.


Det finns de som säger: bort med särskolan och in med en skola för alla. Det säger inte jag utan jag tycker att alla möjligheter skall finnas. Samtidigt tycker jag i grunden att det optimala är en skola för alla men det är svårt att få det att fungera för alla!


Det värsta vad det gäller barn med Downs syndrom och skolvalet är det att av tradition tycker man att de hör hemma i träningsskolan. Man får i princip all personal och så kallad expertis emot sig om man väljer något annat. Och visst är det bitvis sant det de säger, svårt med kompisar och så vidare i den vanliga skolan... Men det är inte alltid sant heller.


Så just därför: välj det som du just för tillfället tror är bäst för ditt barn. Var beredd att slåss för det. Gå inte på snacket att det alltid är bättre att flytta uppåt (från träningsskola te x till grundsär) för det kommer knappast att hända.


Nu går ju M på särskolegymnasium och trivs väldigt bra och får de utmaningar hon behöver!

Presentation


♥ V Ä L K O M M E N ♥

till min blogg:D

Skriver mest om små vardagliga ting men också en del om diabetes och Down syndrom.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards