Alla inlägg den 27 januari 2009

Av Teija - 27 januari 2009 14:37

Här är mitt favoritrecept på kladdkaka som är så lättgjord eftersom man rör ihop den i kastrullen!

Ingredienser:
100g smör eller margarin
3 dl socker
2 ägg
1½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vanillinsocker
1 krm salt

Sätt ugnen på 175 grader. Kläm fast ett bakplåtspapper i botten av en springform och smörj kanten. Eller smöra en vanlig pajform, det går också bra.

Smält smöret. Låt det svalna något.

Häll i övriga ingredienser och rör till en jämn smet.

Häll smeten i formen och grädda i 25 minuter. Håll koll att kakan inte blir för mycket gräddad för då blir den för torr.

Låt kakan svalna något och ta sedan bort kanten på formen.


Serveras med en klick vispgrädde förstås. Så enkelt och gott!




Mat
Av Teija - 27 januari 2009 09:40

Idag vaknade jag rätt tidigt och kände mig pigg.


Kanske är det det att jag skippar kaffet och dricker grönt the istället?


Vad vet jag? I vilket fall som helst är grönt the beroendeframkallande hos mig. Efter några dagar kan jag inte vara utan. Tur är väl det för annars skulle jag sakna kaffet ännu mer... Min mage mår i alla fall bättre utan kaffe.


Det påstås ju att grönt the påverkar blodsockret positivt och innehåller en massa antioxidanter. Heh heh, det kan man behöva;)


Nu skall jag jobba ett litet slag till och sedan skall jag susa iväg till mina föräldrar för att hjälpa till med lite tolkningsjobb.. De har lite svårt ibland med svenskan fast de bott här i 47 år!

Presentation


♥ V Ä L K O M M E N ♥

till min blogg:D

Skriver mest om små vardagliga ting men också en del om diabetes och Down syndrom.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards