Alla inlägg under februari 2009

Av Teija - 14 februari 2009 10:10

Igår kom Eva och plockade upp mig och vi for iväg och åt lunch tillsammans. Hon hade koll på ett ställe som jag aldrig varit på.


Faktum är att det fanns inte så mycket olika maträtter att välja på men det gjorde inte något alls. Eva rekommenderade denna Meze-tallrik och jag blev verkligen inte besviken. Riktigt gott och väldigt fräscht var det!


Vi brukar inte ses så ofta men när vi väl gör det så har vi så himla mycket att prata om. Vi satt där och mös i en och en halv timma faktiskt!


Sedan var det hem och jobba en stund och efter det skulle jag och A åka till stallet. Maken hade grejat med bilen och fyllt på lite bromsolja. Det såg bra ut på parkeringen hemma, varningslampan lös inte längre...


Men hej och hå, halvvägs till stallet (som bara är 10 minuter bort) försvann mycket av bromsverkan igen!


Hade ju ingen lust att vända hem så jag körde sakta, höll avstånd och motorbromsade. Så det gick bra i alla fall.


Nu skall den in på verkstaden på måndag morgon.


Vi blir ruinerade tror jag. Det är dyrt att ha tänder och bil;)


Haha, jag vet nog vad jag skulle välja att vara utan om jag var tvungen:D

Av Teija - 13 februari 2009 09:16

Är man minsta osäker på hur man skall göra vid ketoner skall man kontakta sin diabetesmottagning då detta tillstånd kan bli livshotande.


När man har diabetes kan man få ketoacidos. Det beror på insulinbrist och

är ett mycket allvarligt tillstånd.


Symtom på detta kan vara högt blodsocker. Kontrollera ketoner vid blodsocker över 14 vid uppvaknande på morgonen eller sängående på kvällen. Vid uttalad ketoacidos har man  ont i magen och mår illa och allmän tillståndet är påverkat. Andedräkten kan lukta aceton. Men man kan ha ketoner och ändå inte ha så högt blodsocker!


Med hjälp av en mätare kan man kontrollera ketoner. En ketonmätare skall alla som har diabetes ha. Har man ketoner, skall man vara mycket uppmärksam så att de inte stiger. Man tar helt enkelt extra insulin. Dessutom lite extra snabba kolhydrater om blodsockret är under 14.


All "magsjuka" skall betraktas som ketoacidos till dess motsatsen är bevisad.


Har man pump gäller det att kolla den noga, det bästa är att tillföra kroppen insulin med en insulinpenna om man har pump.


Om man har pump är ketoacidos mycket vanligare än om man har pennregi. Upphör den så kallade basaldosen som ju består av direktverkande insulin, så kan man bli allvarligt sjuk fort. Har man pennregi har man ju ett långtidsverkande insulin i botten - om man inte har glömt att ta det vill säga.


Man kan också få ketoner i blodet som beror på att man svälter. Nästan alla har känt att om man är sjuk och inte kan äta - eller om man fastar - så blir det som en plåtsmak i munnen.


Svältketoner är inte farliga. Det är ett tecken på att man behöver äta och att kroppen har börjat bryta ner fett och proteiner (muskler) i kroppen för att få kolhydrater.


Självklart kan man ha svältketoner när man har diabetes. Då har man lågt eller normalt blodsocker och oftast dessvärre magsjuka...

Av Teija - 13 februari 2009 08:48

Igår var jag för sista gången hos tandläkaren. I alla fall för den tand som han hållit på med sedan i november.


Suck, det blev inte billigt kan jag säga.


Efter rotfyllningen sprack tanden så tandläkaren satte på en krona i stället för att laga den på vanligt vis. Allt som allt gick det på 7 600 kr.


På hemvägen så kände jag att bromsen tog väldigt lågt.


Halvvägs hem tändes en varningslampa så jag stannade för att kolla vad det står i instruktionsboken. Hm. Antingen bromsoljan som är för låg eller så en bromskrets som gått. Kör bilen till verkstan stod det i boken. Kollade behållaren med olja och den såg ju nästan tom ut...


Tog i alla fall fasta på "kör" så jag körde hem och idag skall vi fylla på bromsolja så får vi se!


Nyss plingade det på dörren (jag jobbar hemma) så var det en granne som frågat mig om jag ville följa med ut och äta lunch idag! Hon ville bara påminna och självklart kommer jag ihåg det.


Det skall bli så trevligt:D



Av Teija - 12 februari 2009 15:29


Idag har det varit en riktigt fin dag här.


Soligt och för all del ganska blåsigt. Men faktum är att det är värme i solen så jag fick lite vårkänsla när jag var ute och gick med Nicko.


Jag börjar redan drömma mig bort till sommaren... Faktiskt börjar det bli hög tid att planera lite. Vad härligt!


Kanske vi skall planera så att vi åker till min favorittrappa och hälsar på några dagar. På riktigt...  Alltså hit!


Det vore något det:D



Av Teija - 11 februari 2009 12:51


Hur i hela friden skall man klara sig utan en toastol med inbyggt akvarium? Det måste ju vara drömprylen - för den som redan har allt.


http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/article3716764.ab


Fish´n Flush.


Med betoning på Flush då:D

Av Teija - 11 februari 2009 08:58

När jag var liten så minns jag att jag var mörkrädd.


Min kloka mamma sade alltid till mig att det beror på att man inte vet vad som finns i mörkret eftersom man ju inte kan se. Skulle man se så skulle ju allt vara som vanlig ju!


Jag brukade vara hos min kompis Anneli på kvällarna och när det var beckmörkt så skulle jag cykla hem ensam. Det fanns gatlyktor största delen av vägen men de sista två hundra metrarna var det kolsvart. Vårt hus syntes upplyst och inbjudande alldeles för långt borta tyckte jag.


Cyklade som en galning och slängde cykeln framför trappan och rusade in som om jag hade en getingsvärm efter mig...


Burr. Jag minns fortfarande känslan.


Våra tjejer har haft en period av att de trott att något gömt sig under sängen.


Då har jag bara helt sonika tittat under sängen och utan diskussioner dragit fram "monstret" och slängt ut det och sagt att "våga inte komma tillbaka för då blir jag jättearg".


Nästa gång med lite mer humor kanske... "är du här nu igen" och till slut blev ju monstret en kompis som man inte kunde kasta ut i mörket ju. Hihi...


Vet inte om det är rätt eller fel.


Men tjejerna har tyckt jag tog dem på allvar och somnade efter det.


Lugna och trygga:D

Av Teija - 11 februari 2009 08:17

När man får diabetes är det förutom insulinet  en sak som man bara inte kan klara sig utan.


Blodsockermätare förstås.


Det finns en hel uppsjö med olika mätare och alla får sin egen favorit.


Den som mina tjejer helst har använt hitintills heter Freestyle Mini Lite. Den är väldigt liten med belysning på display som man kan skifta om till stickan. Kräver lite blod. Helt oslagbar tycker vi! Dessvärre är den inte upphandlad som kostnadsfritt hjälpmedel just nu men vi hoppas att den kommer tillbaka till hösten.


En mätare som man inte kan klara sig utan är Precision Xceed. Med den kan man både mäta blodsocker och ketoner. Varje sticka är förpackad i folie vilket gör den lite mer bökig att använda men det är verkligen en bra mätare.


Vår ena dotter har nu en OneTouch UltraEasy. Hon valde den faktiskt för att den är så snygg! Hon har en limegrön. Nackdelen med den är att den inte visar något genomsnitt av samtliga tagna värden och att den saknar upplyst display.


Det gör och har däremot OneTouch Ultra2 som min make använder. Den är större och menyerna är som i en dator!


Här på apotekets hemsida finns de flesta mätarna sida vid sida.


Den som inte finns med är Contour som vi tänkt skaffa till M eftersom vi snart inte har stickor kvar till hennes Freestyle. Den verkar vara bra och verkar ha det mesta.


De flesta mätare får man gratis bara man hör av sig till tillverkaren. Behöver man betala något så är det bara en liten summa.


Det tillverkarna lever på är kostnade för stickorna som kan vara från 3-10 kr per sticka.


Dyrt? Ja, men livsnödvändigt!



Av Teija - 10 februari 2009 14:37

Idag hann jag inte jobba så länge innan det var dags att hämta E i skolan för att styra kosan mot sjukhuset. E hade tid hos in diabetesläkare. En fantastisk läkare som vi verkligen gillar. E vill helst inte gå till någon annan.


Det skulle tas prover också vilket vi inte visste om: Det blev Emla på armarna och sedan blev E tillfrågad om hon ville hälsa på en fjortonårig tjej som precis fått diabetes och var inlagt. Självklart, så vi gick dit och pratade lite. Vilken gullig tjej. Hon bor dessutom i samma förort som vi så kanske hon hör av sig och kommer och hälsar på.


Sedan var det lunch och ilfart tillbaka till skolan med E. Hem för mig för att hämta A som skulle ha utvecklingsamtal.


Lite vemodigt var det, sista utvecklingsamtalet innan A går ut nian.


Nu sitter jag här och skall jobba några timmar.


Efter det är det matlagning och middag och sedan åker vi till vår oas i livet. Stallet:D

Presentation


♥ V Ä L K O M M E N ♥

till min blogg:D

Skriver mest om små vardagliga ting men också en del om diabetes och Down syndrom.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards