Alla inlägg den 21 maj 2009

Av Teija - 21 maj 2009 19:50

Ikväll är det visst bonde söker fru.


Tänkte titta på det eftersom vår A varit på ridläger hos Thilde Hööks gård.

Hon är en jättetrevlig person, så det skall bli riktigt kul att se.


Hon har startat upp en verksamhet som är väldigt framgångsrik eftersom hon är så duktig. Det är vad jag tror.


Hon köper och säljer vidare islandshästar efter de speciella önskemål man har, rider till hästar och har olika ridläger bland annat.


Här är hennes hemsida.




Av Teija - 21 maj 2009 15:34

I morse kollade jag M:s blodsocker klockan 7. Hon hade 10,1 så jag gav henne en enhet med insulin.


Sedan gick jag och lade mig och vaknade någon timme senare. Då var M uppe och jag tänkte inte så mycket på om hon ätit frukost eller ej.


I vilken fall så kollade hon blodsockret igen vid 11 och det visade sig att hon låg på 17!


Hon hade inte ätit frukost men varit ute på studsmattan ett bra slag och hoppat.


Kollade ketoner, de var 0,4. Jag tolkar det som svältketoner som botas med mat och insulin. Kan också vara att hon hade lite brist på insulin samtidigt och så steg blodsockret av det anledningen också...


Hur kan blodsockret vara högt och samtidigt har man svältketoner? Jo, det är för att om det saknas insulin kan inte cellerna ta vara på kolhydraterna.


Att hålla koll på ketoner är viktigt. Beror det på insulinbrist och om man har pump kan det bli livshotande.


M har ju pennor, men det är ändå viktigt att hålla koll. En missat dos av det långtidsverkande insulinet kan ge rejält med ketoner.


Men så var det ju inte denna gång...






Av Teija - 21 maj 2009 14:58

Vad härligt med extra ledighet, det gör gott!


Maken gav sig av tidigt i morse.


Nej, då - han har inte stuckit ifrån mig utan han skulle iväg över helgen bara för att knacka sten i Värmland. Han åkte med mineralklubben plus två goda vänner som han lockat med.


Själv har jag varit ute i trädgården några timmar och grävt upp maskrosor ur rabatterna. Suck, vilket slitgöra!


E är fortfarande sjuk. Stackaren har tappat rösten helt och har mellan 38-39 graders feber. Vilket elände. Vi pysslar om henne allt vi kan så hon inte skall tappa modet.


M går här och myser och A har följt med sin kompis till stallet.


Så vad har jag att göra nu?


Ok, det är bara att fortsätta med maskrosorna...


Fortsatt trevlig helg till den som läser detta, ha det bäst!!


Ps, lägger in en bild på grannens magnolia - visst är den fin?

Presentation


♥ V Ä L K O M M E N ♥

till min blogg:D

Skriver mest om små vardagliga ting men också en del om diabetes och Down syndrom.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards