Alla inlägg den 4 november 2009

Av Teija - 4 november 2009 12:08

Igår var jag till tandläkaren och fick en visdomstand i nederkäken utopererad. Kronan var sönderbiten så det gick inte att dra ut den på vanligt vis. Rötterna var lite böjda men det var alltså inte orsaken till operationen.


Måste säga att jag var väldigt, väldigt nervös för det.


Jag var där kvart över ett och fick två sprutor med bedövning. Den här tandläkaren kunde sitt jobb, det kände jag direkt och nervositeten lade sig rätt mycket.


De fixade allt så det blev sterilt och täckte med en grön duk. Tandläkaren tvättade mig runt munnen och sedan kollade han att bedövningen tagit. Det hade den så han satte igång att borra tanden i två delar. Tandsköterskan spolade hela tiden med koksalt och det sög hon samtidigt upp med en liten sug...


Det tog tid och jag undrade om han aldrig skulle bli klar!


Till slut var han nöjd och då tog de en röntgenbild för att se att det var bra.


Sedan knäckte han tanden i två delar och arbetade med att bända loss en rot i taget. Den ena roten gick av så det blev lite extra borrande i käkbenet för att komma åt den men det löste sig i alla fall. Det knakade lite när han lyfte ut tandbitarna men inte så mycket.


Efter att tanden var ute sydde han 2-3 stygn. Det tog lite tid för det blödde rätt mycket men han tyckte inte att det var onormalt i alla fall.


Satt i stolen sammalagt en och en halv timma och det var jobbigt att gapa, det gjorde jag säkert en timma av tiden. Det kändes som en evighet men det gick bra.


Nu har käken svullnat förstås och det är väldigt ömt. Men med två Alvedon och en Ipren samtidigt så går det faktiskt riktigt okGlad


Är så glad att ha det gjort!


Om jag skulle göra något liknande igen skulle jag känna mig mycket mer trygg och inte alls så rädd, det kan jag säga.

Presentation


♥ V Ä L K O M M E N ♥

till min blogg:D

Skriver mest om små vardagliga ting men också en del om diabetes och Down syndrom.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards