Direktlänk till inlägg 31 maj 2010

Uuunderbart!

Av Teija - 31 maj 2010 23:18

     


Bilder tagna med min mobil ikväll vid nio-tiden.


Allt verkar blomma och frodas samtidigt! Aldrig har jag sett så många bilar stanna vid rapsfälten för att ta kort. Inte bara jag och E alltså...


Vilken helt underbar tid det är. De e bar å njut, eller hur?


Hoppas att du har det bra  

 
 
Ingen bild

Denise

2 juni 2010 10:59

Hej!
Jag har några frågor som jag hoppas du kan svara på :)
Diabetes är det "bara" en obotlig sjukdom som endast kan lindras och att det innebär att sockerhalten i blodet är för hög?
Samt vad är skillnaden mellan typ 1 och typ 2? Är det att typ 1 har låt ärftlighet och typ 2 har hög?
Och det jag undrar mest, är det någon skillnad på maten man ska äta och såfall vad för skillnad? Mellan typ 1 och typ 2 alltså? Tacksam om du kunde svara till min mail eller någonting. :)
denise.mathisen@hotmail.com

Tack på förhand, Denise

 
Ingen bild

Denise

2 juni 2010 10:59

låg ärftlighet * ska det självklart stå :-)

 
Maddo

Maddo

2 juni 2010 12:12

Åååh, så härligt! =)

http://blogg.dreammaddo.se

 
Ingen bild

Teija

3 juni 2010 12:25

Lägger in mitt svar här också...
Hej Denise,
Diabetes är idag en obotlig sjukdom som beror på att ens immunförsvar har gått till angrepp mot de celler i bukspottskörteln som tillverkar insulin. Det betyder att kroppen inte alls får något insulin utan det måste tillföras med injektioner eller med insulinpump annars blir blodsockret högt och man får en sorts förgiftning i blodet, ketoacidos som är mycket allvarlig. Mängden insulin styrs av en massa faktorer som hormoner, stress, infektioner, motion och annat vilket gör det ganska knepigt för de flesta. Men undtantag finns förstås.



Typ 1 är en autoimmun sjukdom där insulinproduktionen alltså slås ut och typ två är en sjukdom som består i att man har insulinproduktion men insulinkänsligheten är nedsatt. Många gånger kan man genom rätt kost och motion få ordning på detta eftersom det mången gång är en livsstilsjukdom men ibland är det faktiskt så att vältränade och sunda människor får diabetes typ 2! Det kan även vara så att typ 2 måste behandlas med insulin.



Typ 1 har betydligt lägre ärftlighet än typ 2. Dessutom kan typ två diabetes ge typ 1 i arv.



Kosten är viktig både för typ 1 och 2. Ofta är målet för dem med typ 1 diabetes att ta så lite insulin som möjligt. Det når man genom motion och rätt sorts kolhydrater i maten. Det kan vara en utmaning eftersom den typ av insulin som änvänds numera faktiskt passar bäst med relativt snabba kolhydrater!



För typ två är det definitivt bra att undvika snabba kolhydrater men även mättat fett (eftersom det påverkar insulinkänsligheten).



Man kan säga att det som är bra mat för den som inte har diabetes är bra mat för den med diabetes.



Hoppas du fick svar!

//Teija:)

 
Nettis

Nettis

4 juni 2010 13:46

Aaah, jätte vackert!!!
Kram!

http://bunkerboende-nettisochmoses.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Teija - 24 oktober 2020 19:31

I våras var jag till min läkare som gav mig rådet att sluta ta Omeprazol. Har nog tagit dem i 10 år. Hon sade att de inte är bra för hjärtat, för hälsan. Så jag beslutade sluta. Det var inte lätt då jag ju förstört förmågan att skapa magsyra, min mat...

Av Teija - 17 september 2016 18:15

Vi äter rätt ofta vegetariskt... ikväll blev det en potatis och purjolökssoppa toppad lite med lite ost och persilja.   Stekte först 2 purjolökar, 1 stor gul och två vitlöksklyftor och ett par teskedar torkad timjan i botten av en stor kastrull i...

Av Teija - 1 augusti 2013 21:15

Jag bor ju inte kvar i villan som jag trivdes så bra i.   Men aldrig i livet att jag trodde att jag skulle längta så mycket tillbaka som jag gör. Det har gått i vågor. Just nu gör det fysiskt ont i mig om jag tänker på huset och omgivningarna. ...

Av Teija - 1 augusti 2013 20:48

Vår M har fyllt 22 år nu.   Måste säga att det var en pärs när hon föddes just för att jag inte visste något om Downs syndrom. Blev rätt deppig ett tag och gick benhårt in för att träna M i enlighet med Irene Johanssons metoder.   Vet inte om...

Av Teija - 15 juli 2013 22:20

I oktober förra året hände det. Jepp, M som har Downs syndrom och är 22 år nu flyttade till en egen jättefin lägenhet.   Beslutet var nog ganska enkelt för M eftersom jag och min man skilde mig och flyttade i sär. Blev som naturligt att Moa flaxa...

Presentation


♥ V Ä L K O M M E N ♥

till min blogg:D

Skriver mest om små vardagliga ting men också en del om diabetes och Down syndrom.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards