Direktlänk till inlägg 3 mars 2009

Vaknatt på grund av högt blodsocker

Av Teija - 3 mars 2009 08:10

Igår kväll när E mätte blodsockret sista gången låg hon på 26. Alldeles skyhögt!


När man har insulinpump som E har så är det inte bara att ta insulin och sedan gå och sova.


Risken för ketoacidos är stor om det är fel på pumpen, nålen, slangen eller insulinet!


Till att börja med tog hon tre och en halv enheter insulin och jag satte klockan på två timmar.


Efter två timmar låg hon fortfarande på 22 i blodsocker!


Hon hade bytt nål igår men det var bara att göra om samma procedur igen. Dessutom satte hon den på någon nerv så hon fick sätta om den igen fast det var mitt i natten...  Vi bytte även ut insulinet i pumpen.


Sedan tog hon ytterligare tre enheter insulin denna gång med en vanlig insulinpenna.


Vi kollade ytterligare en gång och då hade blodsockret sjunkit ytterligare. Och i morse låg hon på 6,2 vilket är helt ok.


Däremot är hon själv helt utpumpad så hon får ta lite sovmorgon så kan hon gå ner till skolan lite senare. Hon är så himla duktig!

 
 
Tina

Tina

3 mars 2009 13:02

Suck... jobbigt då kvällar och nätter blir sådana. Vilken pump har hon? Jag har just bytt min Medtronic till en Aminas och där finns en fiffig finess: man kan se hur mkt insulin som finns kvar i kroppen, så man inte överdoserar... Men jag vet ju hur lätt det är! Man ligger högt, tar insulin, inget händer (man är ju så insulinresistent då man ligger högt), man tar mer rejält med insulin och ligger sedan på 3 några timmar senare... Lätt att få rekyler och pendla hela dagen efter! Hoppas att din dotter fick ordning på det och att hon snart känner sig bättre. :-)

http://www.troll.bloggagratis.se

 
stort och smått

stort och smått

3 mars 2009 13:02

Mår hon dåligt när hon har högt blodsocker? Hur ytttrar det sig? Blir man rusig och liksom hög?...


http://agneta.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Teija - 24 oktober 2020 19:31

I våras var jag till min läkare som gav mig rådet att sluta ta Omeprazol. Har nog tagit dem i 10 år. Hon sade att de inte är bra för hjärtat, för hälsan. Så jag beslutade sluta. Det var inte lätt då jag ju förstört förmågan att skapa magsyra, min mat...

Av Teija - 17 september 2016 18:15

Vi äter rätt ofta vegetariskt... ikväll blev det en potatis och purjolökssoppa toppad lite med lite ost och persilja.   Stekte först 2 purjolökar, 1 stor gul och två vitlöksklyftor och ett par teskedar torkad timjan i botten av en stor kastrull i...

Av Teija - 1 augusti 2013 21:15

Jag bor ju inte kvar i villan som jag trivdes så bra i.   Men aldrig i livet att jag trodde att jag skulle längta så mycket tillbaka som jag gör. Det har gått i vågor. Just nu gör det fysiskt ont i mig om jag tänker på huset och omgivningarna. ...

Av Teija - 1 augusti 2013 20:48

Vår M har fyllt 22 år nu.   Måste säga att det var en pärs när hon föddes just för att jag inte visste något om Downs syndrom. Blev rätt deppig ett tag och gick benhårt in för att träna M i enlighet med Irene Johanssons metoder.   Vet inte om...

Av Teija - 15 juli 2013 22:20

I oktober förra året hände det. Jepp, M som har Downs syndrom och är 22 år nu flyttade till en egen jättefin lägenhet.   Beslutet var nog ganska enkelt för M eftersom jag och min man skilde mig och flyttade i sär. Blev som naturligt att Moa flaxa...

Presentation


♥ V Ä L K O M M E N ♥

till min blogg:D

Skriver mest om små vardagliga ting men också en del om diabetes och Down syndrom.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards