Alla inlägg under juni 2009

Av Teija - 29 juni 2009 17:37

Idag åkte vi redan klockan sju i morse. Då var det redan 24 grader varmt.


Det var inte svårt att få liv i tjejerna eftersom det vankades ridläger på Bångbo gård utanför Västerås.


Underbart att åka iväg. Vilken morgon!


Stannade och tittade när tjejerna red första gången.


Svetten bara rann om dem! Påminde förstås om att de skall komma ihåg att dricka mycket. Hm. Tjatmamma som jag är;)


De kommer då inte att frysa något den här veckan!


På hemvägen stannade M som också var med och jag och åt lunch. Kände inte ens att jag var hungrig förrän jag började äta.


Rätt typiskt när det är så här varmt, eller hur?



Av Teija - 28 juni 2009 10:51

Vår M som är 18 år har haft diabetes i drygt fyra år nu. Förutom att hon har diabetes har hon även Downs syndrom.


Hon har mycket hormoner i kroppen som gör att hennes behov av långtidsverkande Lantus skiftar hela tiden.


För några månader sedan tänkte jag att nu så försöker jag hjälpa henne att reglera blodsockret mer genom att höja eller sänka Novorapiden som är det direktverkande måltidsinsulin hon har.


Det enda som har hänt är att blodsockret ofta stack iväg på tok för högt och därmed steg Hba1c.


Så nu är vi tillbaka till det att Lantus måste regleras upp och ned.


Som exempel hade hon för en och en halv vecka sedan 19 enheter Lantus. Nu har hon 15. Genomsnittet för de senaste blodsockermätningarna sista veckan ligger på 8,4. Sista 14 dagarna är siffran 9,1.


Så det är bara att hänga med i svängarna för att det skall bli så bra som möjligt.


Hon är en så fin och tålig tjej vår M. Det är tur det...

Av Teija - 26 juni 2009 16:08

Jag och två av döttrarna var på shoppingtur igår. Så säger M att hon vill gå in på Toys ´R us (hur man ni stavar det).


Ok. Så slår det mig hur lätt det var att köpa presenter när tjejerna var små. Man knatade in där, världens mest plastiga leksaksaffär och så knatade man ut med diverse grejer.


Man var liksom som en bläckfisk-  lite målarböcker och kritor, en käpphäst och en videofilm - så vart det klart!


Hihi, annat är det numera.


Då får jag fara korsen och tvärsen för att hitta det jag vill ha till dem.


Men jag säger inget om att det var bättre förr;)


Ha en härlig helg:D

Av Teija - 25 juni 2009 16:21

En sådan här underbart solig dag får jag verkligen lust att överge skrivbordet och kasta mig ut med döttarna och bada i vattenspridaren.


Ähum, å andra sidan - hur skulle det se ut;)


Nu har jag i alla fall jobbat klart och skall åka iväg med E och handla lite saker hon behöver.


På måndag bär det av till ridlägret för tjejerna nämnligen och då gäller det att packa i tid:D


Ha en fin kväll!

Av Teija - 24 juni 2009 12:32

Igår kväll lagade vi tacos och satt ute och åt och myste.


Sedan tittade vi på Allsång på Skansen förstås.


Alla i vår familj gillar det programmet. Vad fantastiskt duktig artist han är Måns Zelmerlöv. Han kom verkligen till sin rätt i potpurrit med Ove Thörnkvists låtar. Och vilket härligt litet solo av Ove T på slutet!


Plockade undan lite efter det och så såg jag novellfilmen jag tipsade om i föregående inlägg.


En riktigt mysig kväll var det. Så hur bra får man ha det?


Önskar er en härlig dag:D



Av Teija - 24 juni 2009 12:09

Den heter "Pappa, Picasso och jag".

Om du inte såg den - kanske var ute i det helt underbara vädret - så har du chansen att se den ikväll.


Den går i repris på 24:an klockan 20:30.


Måste säga att jag hellre missar det vackra vädret ikväll;) och ser den igen!


20:30 Novellfilm: Pappa, Picasso och jag

SVT visar de tävlande filmerna i årets novellfilmstävling på Göteborgs filmfestival. Den fjärde filmen utspelar sig 1973 i en familj i Uppsala. I centrum står sonen Pablo Diego, 9 år, och pappan Eduardo. Filmen är ett familjedrama och beskriver vikten av att bli älskad för den man är och inte för det man gör. Regi: Anette Skåhlberg. Manus: Martin Lima de Faria. I rollerna: Gustav Westh, Anders Ekborg och Lia Boysen.

I en familj hjälper man varandra. Så det så!


Av Teija - 23 juni 2009 15:10

Fick denna Nalle av Nena, tack!


Skicka denna Nalle vidare till minst tolv Bloggvänner Inklusive mej:


Alltså Dina vänner ska även skicka tillbaks till mej:

På så vis får man fler som hittar till ens blogg + att man själv kan kika in till dom:


Sen gör du likadant (helt frivilligt)


Nena

Ulla (är den som Nena fick Nallen av:)

Billes mamma

Camilla

Lena

Lena på Nygårds

Mita

Singo

Sussie

Truddelutt

Sussi


Varsågoda! Vet att en del redan fått  - den men vad gör väl det!







Av Teija - 23 juni 2009 15:01

Idag så är alla hemma.


L har tagit sig lite ledigt och fixar med jordgubbslandet och jag själv jobbar på kontoret.


E hoppar studsmatta i alla fall just nu, A solar och M lyssnar på musik.


Eftersom alla är hemma så gjorde vi en lättlunch. Bredde goda dubbelmackor med mycket pålägg och grönsaker och fixade en kanna dricka att ta med.


Fast vi gick inte långt utan stannade på vår tomt! Vi satte oss på filtar ner mot kohagen och bara njöt. Svalorna flög högt, högt uppe i skyn... Nicko vår hund tyckte nog att det var härligt också.


Ofta är det enklaste det mysigaste eller hur?




Presentation


♥ V Ä L K O M M E N ♥

till min blogg:D

Skriver mest om små vardagliga ting men också en del om diabetes och Down syndrom.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards