Alla inlägg den 20 maj 2010

Av Teija - 20 maj 2010 10:51

Ifall man hela tiden ligger för högt i blodsockret så kan det faktiskt bero på att man har för mycket långtidsverkande insulin.

 

Jag vet att det låter väldigt bakvänt men så är det faktiskt.


Det blir som en ond cirkel.


Blodsockret är högt jämt och det märks speciellt på mornarna. Det är så att du tror att din tonåring är uppe och äter på nätterna! Man höjer och höjer på det långtidsverkande helt enkelt men det blir motsatt effekt istället.


Det blir som en resistens mot insulinet och det kan mycket väl vara så att man blir för låg vid något tillfälle under natten så det blir en sorts rekyleffekt av det hela.


Sänkte vår dotter M:s Lantus från 20 enheter till 12. Jag gjorde det i två steg och kollade ketoner på mornarna för att säkerställa att det inte blev någon insulinbrist.


Hon har lika stora måltidsdoser som förut.


Nu har hon ett blodsocker på 5-6 på mornarna och det är jag mycket nöjd med. Det kunde ligga på mellan 12-16 förut.


M är 19 år och har behövt mycket insulin men nu är hon mer på vuxendoser helt enkelt!


Skall också säga det att om man känner sig osäker så skall man ju inte ändra den långtidsverkande dosen utan prata med doktorn först.


Av Teija - 20 maj 2010 10:38

 


Undar just vilken rolig min E hade på den övre bilden eftersom hon målat över ansiktet  


Igår var det hoppspecial och då fick hon sin lilla skötponny som hon åkt av så många gånger men det gick bra igår.


Precis när hoppningen började ringde min mobil. Då var det A som ringde från sin kompis mobil. Hon satt på tåget på väg till sin praktikplats och hade tappat bort sin mobil. När hon ringde till den tutade det dessutom upptaget. Oroväckande...


Det var bara att hoppa i bilen för att susa hem för att spärra den men rätt var det var så var det en person som svarade på A:s mobil. En vänlig kvinna hade hittat den!


Åkte dit på kvällen och hämtade den och det var klart att jag belönade henne med både en stor bukett fina blommor och en kartong med choklad.


Hoppas att du har en fin dag  


  

Presentation


♥ V Ä L K O M M E N ♥

till min blogg:D

Skriver mest om små vardagliga ting men också en del om diabetes och Down syndrom.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards