Alla inlägg den 18 februari 2009

Av Teija - 18 februari 2009 14:56

Vad glad jag blir...  


Det finns till och med koffeinfritt nescafé!


Det måste jag bara testa!

Av Teija - 18 februari 2009 11:54


För kanske tre år sedan frågade en kompis som är fotograf oss om A och E ville ställa upp och vara med på lite bilder.


A brukade rida hans frus häst så där blev det lite ridbilder. En av de bilderna fick vara med i en novelltidning med hästar.


E red inte på den tiden men det blev lite bilder med den busiga shettisen Erik. En av de bilderna blev omslagsbild på Min Häst.


Här är en länk till övriga bilder på Jörgens hemsida:

http://www.jlfoto.com/?s=section_search&ss=0&t1=-1&t2=-1&p=2093&l=255&ll=1&q=häst

Av Teija - 18 februari 2009 08:45

På diabetesliststorna för barn och ungdomar har det varit debatt om det är lämpligt att uppmuntra (barn och ungdomar) till att äta lågkolhydratkost.


En del menar att det har stora fördelar i och med att man ju behöver mindre insulin och att man kan få ordning på ett hoppigt blodsocker.


Själv anser jag att det är en olämplig kost för barn.


Barn skall uppmuntras att äta en balanserad kost. Lågkolhydratkost som består av en stor andel fett tvingar kroppen till att göra om just fettet till kolhydrater då bara hjärnan behöver ungefär 100 gram per dag. Varför skall kroppen belastas med detta?


Sedan är det de sociala bitarna. Våra tjejer vill kunna äta som alla andra. De känner sig nog annorlunda som det är utan att dessutom äta annorlunda mat.


Min tanke är också den att det kan lägga grunden för ätstörningar vilket inte alls är ovanligt hos unga tjejer med diabetes. Den här världen är så viktfixerad.


Frågade tjejernas läkare om vad hon ansåg om detta.Hon spände ögonen i mig och sade att om det var jag som kom med förslaget så skulle det vara nej. Men om tjejerna själva ville det så skulle de på sjukhuset hjälpa till...


Tror inte hon tyckte att idén var så bra.


Men visst kan det vara bra för vuxna som har diabetes. Speciellt om man har diabetes typ 2 som ju har en nedsatt insulinkänslighet.

Presentation


♥ V Ä L K O M M E N ♥

till min blogg:D

Skriver mest om små vardagliga ting men också en del om diabetes och Down syndrom.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards