Direktlänk till inlägg 18 februari 2009

LCHF kost för barn med diabetes?

Av Teija - 18 februari 2009 08:45

På diabetesliststorna för barn och ungdomar har det varit debatt om det är lämpligt att uppmuntra (barn och ungdomar) till att äta lågkolhydratkost.


En del menar att det har stora fördelar i och med att man ju behöver mindre insulin och att man kan få ordning på ett hoppigt blodsocker.


Själv anser jag att det är en olämplig kost för barn.


Barn skall uppmuntras att äta en balanserad kost. Lågkolhydratkost som består av en stor andel fett tvingar kroppen till att göra om just fettet till kolhydrater då bara hjärnan behöver ungefär 100 gram per dag. Varför skall kroppen belastas med detta?


Sedan är det de sociala bitarna. Våra tjejer vill kunna äta som alla andra. De känner sig nog annorlunda som det är utan att dessutom äta annorlunda mat.


Min tanke är också den att det kan lägga grunden för ätstörningar vilket inte alls är ovanligt hos unga tjejer med diabetes. Den här världen är så viktfixerad.


Frågade tjejernas läkare om vad hon ansåg om detta.Hon spände ögonen i mig och sade att om det var jag som kom med förslaget så skulle det vara nej. Men om tjejerna själva ville det så skulle de på sjukhuset hjälpa till...


Tror inte hon tyckte att idén var så bra.


Men visst kan det vara bra för vuxna som har diabetes. Speciellt om man har diabetes typ 2 som ju har en nedsatt insulinkänslighet.

 
 
Ingen bild

gäst

18 februari 2009 20:59

Du skulle helt klart behöva lära dej mer om detta ser jag, varför inte gå och lyssna på Annika Dalqvist innan du dömmer? Tänk om du skulle kunna hjälpa dina tjejer från senkomplikationer? är det då viktigare att "va som alla andra"?

 
Ingen bild

Teija

19 februari 2009 08:22

Välkommen hit!

Jag säger vad jag tycker om detta i vårt enskilda fall. Får jag fråga dig, vad har du för erfarenheter av denna kost? Berätta gärna!

Jag berättat om denna kost för våra döttrar som är snart 12 och 18 år vad de tycker och jag utgår från deras åsikt. Kanske de ändrar sig längre fram vad vet jag och då stöttar jag dem då när beslutet kommer från dem.

Dessutom har barn behandlats med LCHF för epilepsi. Så här står det på livsmedelsverkets hemsida:

"De oönskade effekter man har sett hos dessa barn är förstoppning, njursten, förhöjda blodfetter och näringsbrist. I allmänhet rekommenderas dessa barn tillskott av flera mineralämnen och B- och D- vitamin. Enstaka dödsfall har rapporterats (1)."

Dessutom är risken den att man äter mer protein än vanligt vilket inte heller rekommenderas för diabetiker.

Man vet inte så mycket om långtidseffekterna av denna diet heller för vuxna.

Förutsättningarna vad det gäller senkomlikationer är helt annorlunda nu än för bara 20 år sedan. Tänk bara på den tid då blodsockermätaren inte fanns.

Jag tror att våra döttrar har bra förutsättningar att klara sig från senkomlikationer utan att behöva äta LCHF-kost från tidig ålder

 
Ingen bild

Teija

19 februari 2009 08:57

Här är en länk till Annika Dahlgvists kostråd för barn:

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=kostr%C3%A5d_f%C3%B6r_barn

In med rena råvaror, mer fett och ut med dåliga kolhydrater. Hon tycker att barnen skall äta köttfärssås med spagetti och inte tvärt om.

That´s it!

 
Tina

Tina

28 februari 2009 17:56

Jag tror att den där höga andelen fett är katastrof för människokroppen, MEN jag märker ju själv att jag mår mycket bättre om jag tänker rejält på vad jag ätar för typ av kolhydrater. Jag är diabetiker typ 1 sedan 18 år tillbaka och äter vegansk kost. Mycket grönsaker, sojaprodukter, baljväxter och ibland grovt bröd. Ibland frukt, bär, mörk choklad och fullkornspasta. Sällan vitt bröd, potatis (mos kan jag inte äta alls), kakor och annat sött. Det är ju mycket sunt förnuft i det hela. Man blir väldigt medveten om vilka slags kolhydrater man bör hålla sig till (för kolhydrater behöver kroppen!) då man ser en direkt koppling mellan måltid och blodsocker efteråt. :-)

http://www.troll.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Teija - 24 oktober 2020 19:31

I våras var jag till min läkare som gav mig rådet att sluta ta Omeprazol. Har nog tagit dem i 10 år. Hon sade att de inte är bra för hjärtat, för hälsan. Så jag beslutade sluta. Det var inte lätt då jag ju förstört förmågan att skapa magsyra, min mat...

Av Teija - 17 september 2016 18:15

Vi äter rätt ofta vegetariskt... ikväll blev det en potatis och purjolökssoppa toppad lite med lite ost och persilja.   Stekte först 2 purjolökar, 1 stor gul och två vitlöksklyftor och ett par teskedar torkad timjan i botten av en stor kastrull i...

Av Teija - 1 augusti 2013 21:15

Jag bor ju inte kvar i villan som jag trivdes så bra i.   Men aldrig i livet att jag trodde att jag skulle längta så mycket tillbaka som jag gör. Det har gått i vågor. Just nu gör det fysiskt ont i mig om jag tänker på huset och omgivningarna. ...

Av Teija - 1 augusti 2013 20:48

Vår M har fyllt 22 år nu.   Måste säga att det var en pärs när hon föddes just för att jag inte visste något om Downs syndrom. Blev rätt deppig ett tag och gick benhårt in för att träna M i enlighet med Irene Johanssons metoder.   Vet inte om...

Av Teija - 15 juli 2013 22:20

I oktober förra året hände det. Jepp, M som har Downs syndrom och är 22 år nu flyttade till en egen jättefin lägenhet.   Beslutet var nog ganska enkelt för M eftersom jag och min man skilde mig och flyttade i sär. Blev som naturligt att Moa flaxa...

Presentation


♥ V Ä L K O M M E N ♥

till min blogg:D

Skriver mest om små vardagliga ting men också en del om diabetes och Down syndrom.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards