Direktlänk till inlägg 4 december 2008

Millimeter-rättvisa mot barnen?

Av Teija - 4 december 2008 15:25

När tjejerna var små vande vi dem vid att de inte alltid fick precis lika mycket.


Vi tyckte att det var enklast att vänja dem vid det för när man skall köpa presenter eller kläder är det ju faktiskt ofta så att det blir så svårt om det skall vara precis rättvist.


Det hände nog att det blev lite tandagnisslan, det skall erkännas. Men idag så har de faktiskt vant sig och vet att det alltid jämnar ut sig.


Sedan måste man ju tänka på att det verkligen blir rättvist.


Våra tjejer har väldigt olika sätt att säga vad de behöver eller snarare vill ha. En är allt lite mer högljudd än de andra och det kan ju lätt bli att den får mest!


Så det gäller att hålla tungan rätt i mun liksom;)

 
 
Maddo

Maddo

4 december 2008 15:56

Åh, intressant! Jag har haft diskussioner kring detta ämne! Vi hade det senast igår i klassen då vi funderade på hur det skulle se ut om vi alltid gav alla barn lika - om ett barn är törstig samlar man ihop alla barnen för att dricka en dl vatten då? ;)

Kramar

http://dreammaddo.bloggagratis.se

 
Maddo

Maddo

4 december 2008 16:36

Ja, men även de dåliga förslagen kan vara bra - för nån annan! =) Väl genomtänkta kommentarer jag lämnar här! *känner mig aningen klok*

http://dreammaddo.bloggagratis.se

 
Singo

Singo

4 december 2008 17:09

Det är så rätt och riktigt! Vänj barnen vid att det inte går att få en absolut rättvisa! För världen där ute är orättvis.

http://singo.bloggagratis.se

 
Truddelutt håller med Singo

Truddelutt håller med Singo

4 december 2008 18:29

Tänkte skriva ungefär samma sak som Singo men istället för att göra det så håller jag med. :)

http://truddelutt.bloggagratis.se

 
catta

catta

4 december 2008 20:26

ja du ... detta med diabetes är verkligen en egen värld.. men de var första gng jag somnat efter tagit insulin utan att äta...
annars brukar de vara tvärt om äta o ej ta insulin, glömmer de. hmmm

ja , hoppas på mer viktnedgng då efter pizzan hahaa.. men träningen hinner jag nog ej idag... snyft. kims släkt kommer från finland imorgon kl 07 på morgonen eftersom dopet är. de stannar till söndag , så stor städning här... tråkigt..

hur har du haft de då??? bra dag?

pöös catta

http://www.pluttsan.bloggagratis.se

 
Anki J.

Anki J.

8 december 2008 01:32

Så har jag alltid resonerat, det går inte att ha millimeters rättvisa och sådant måste syskonen lära sig. Det har aldrig varit några problem hos oss
Kram

http://www.jankils.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Teija - 24 oktober 2020 19:31

I våras var jag till min läkare som gav mig rådet att sluta ta Omeprazol. Har nog tagit dem i 10 år. Hon sade att de inte är bra för hjärtat, för hälsan. Så jag beslutade sluta. Det var inte lätt då jag ju förstört förmågan att skapa magsyra, min mat...

Av Teija - 17 september 2016 18:15

Vi äter rätt ofta vegetariskt... ikväll blev det en potatis och purjolökssoppa toppad lite med lite ost och persilja.   Stekte först 2 purjolökar, 1 stor gul och två vitlöksklyftor och ett par teskedar torkad timjan i botten av en stor kastrull i...

Av Teija - 1 augusti 2013 21:15

Jag bor ju inte kvar i villan som jag trivdes så bra i.   Men aldrig i livet att jag trodde att jag skulle längta så mycket tillbaka som jag gör. Det har gått i vågor. Just nu gör det fysiskt ont i mig om jag tänker på huset och omgivningarna. ...

Av Teija - 1 augusti 2013 20:48

Vår M har fyllt 22 år nu.   Måste säga att det var en pärs när hon föddes just för att jag inte visste något om Downs syndrom. Blev rätt deppig ett tag och gick benhårt in för att träna M i enlighet med Irene Johanssons metoder.   Vet inte om...

Av Teija - 15 juli 2013 22:20

I oktober förra året hände det. Jepp, M som har Downs syndrom och är 22 år nu flyttade till en egen jättefin lägenhet.   Beslutet var nog ganska enkelt för M eftersom jag och min man skilde mig och flyttade i sär. Blev som naturligt att Moa flaxa...

Presentation


♥ V Ä L K O M M E N ♥

till min blogg:D

Skriver mest om små vardagliga ting men också en del om diabetes och Down syndrom.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards