Direktlänk till inlägg 4 december 2008

För högt blodsocker

Av Teija - 4 december 2008 20:09

Målet är att blodsockret inte skall gå över 10 efter en måltid. Det gäller helt enkelt att hitta rätt dos för den mängd kolhydrater man tänker äta.


Här finns listor med mängd av kolhydrater i olika livsmedel:

http://www.medtronic.se/SE/patient/diabetes/carbohydrate/kolhydratlistor.html


 

Det som gör det hela lite problematiskt är att det är andra faktorer än det man äter som påverkar blodsockret. Stress och infektioner kan göra att insulinbehovet blir mycket större.


(Lågt blodsocker kan resultera i en s. k. rekyl då levern frisätter ett hormon för att höja blodsockret. Detta kan orsaka höga blodsockervärden. Ett lågt blodsocker på natten som man inte vet om kan alltså orsaka ett högt blodsocker på morgonen vilket i sin tur gör att man höger det långtidsverkande och så blir det ännu värre! Så kan ett lågt blodsocker på morgonen göra blodsockret för högt under dagen av precis samma anledning... )


Dessutom kan man behöva ändra dosen av det långtidsverkande insulinet om blodsockret tenderar att vara för högt på morgonen. Då behöver man kolla blodsockret ca kl 3 den första natten efter ändringen - det är tufft men det ger mycket information!

 
 
Maddo

Maddo

4 december 2008 20:41

oj, det låter komplicerat men jag antar att man vänjer sig?

Fördommar kan ju faktiskt vara bra också! Men tyvärr har det en socialt dålig klang det stackars lilla ordet..och ne, jag tror alla måste få vara en bitch ibland.. för man kan inte vara alla till lags, men att utnyttja det är ju fel!

Jadå, klart det finns bitchiga killar! Men man kanske inte använder ordet på samma sätt? Många säger nog bara "killar är ju...killar!"

http://dreammaddo.bloggagratis.se

 
catta

catta

5 december 2008 17:39

ja du.. bs är en egen famma i sig...
jag har lärt mig om känningen ej är för låg att äta en banan då får jag ej ngn rekyl... lagom då efter åt... men om jag äter eller få känning på natten vilket ja nu ofast får pga tränigen,,, de sjunker de ngng dag efter spec. på natten,,, där av skulle pump vara toppen.... man kan då ställa in efter träning mm..

samt stress påverkar bs ordentligt... ja kan få bägge höggt eller lågt av stress..

har nu själv sänt mn lantus på natten....
stor skillnad från när man var gravid...

pöös o trevlig helg

http://www.pluttsan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Teija - 24 oktober 2020 19:31

I våras var jag till min läkare som gav mig rådet att sluta ta Omeprazol. Har nog tagit dem i 10 år. Hon sade att de inte är bra för hjärtat, för hälsan. Så jag beslutade sluta. Det var inte lätt då jag ju förstört förmågan att skapa magsyra, min mat...

Av Teija - 17 september 2016 18:15

Vi äter rätt ofta vegetariskt... ikväll blev det en potatis och purjolökssoppa toppad lite med lite ost och persilja.   Stekte först 2 purjolökar, 1 stor gul och två vitlöksklyftor och ett par teskedar torkad timjan i botten av en stor kastrull i...

Av Teija - 1 augusti 2013 21:15

Jag bor ju inte kvar i villan som jag trivdes så bra i.   Men aldrig i livet att jag trodde att jag skulle längta så mycket tillbaka som jag gör. Det har gått i vågor. Just nu gör det fysiskt ont i mig om jag tänker på huset och omgivningarna. ...

Av Teija - 1 augusti 2013 20:48

Vår M har fyllt 22 år nu.   Måste säga att det var en pärs när hon föddes just för att jag inte visste något om Downs syndrom. Blev rätt deppig ett tag och gick benhårt in för att träna M i enlighet med Irene Johanssons metoder.   Vet inte om...

Av Teija - 15 juli 2013 22:20

I oktober förra året hände det. Jepp, M som har Downs syndrom och är 22 år nu flyttade till en egen jättefin lägenhet.   Beslutet var nog ganska enkelt för M eftersom jag och min man skilde mig och flyttade i sär. Blev som naturligt att Moa flaxa...

Presentation


♥ V Ä L K O M M E N ♥

till min blogg:D

Skriver mest om små vardagliga ting men också en del om diabetes och Down syndrom.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards