Alla inlägg under oktober 2008

Av Teija - 7 oktober 2008 12:44

Tänk vad svårt det skall vara att finna en balans i tillvaron. Jag är lite av "allt eller inget".


Det gör faktiskt livet lite mer komplicerat än vad det behöver vara. Det blir liksom lite för mycket både för mig själv och omgivningen.


Sätter jag igång med ett projekt, vad som helst så är jag som totalt uppslukad tills dess jag är klar. Sedan när det är dags för att ta det lugnt, ja då är det så lugnt att inget alls blir gjort!


Kanske är det fler som är som jag?


Hm. Tur att jag har en så tålmodig familj, tack för det:)



Av Teija - 6 oktober 2008 10:44

Igår var det en väldigt regnig dag. Helt ok för mig, tycker att det är ganska mysigt faktiskt.


Framåt kvällen när det slutat regna det hade börja skymma lite gick jag ut med Nicko. Han var glad och nöjd att komma ut, det hade varit väldigt motvilliga promenader under dagen - han gillar verkligen inte när det regnar.


Det luktade verkligen skog och våta höstlöv...


Då vaknade minnena! Helt plötsligt var jag tillbaka i den koja i skogen där jag lekte med mina kompisar bland höstlöven när jag bara var sju-åtta år.


Vad underbart att kunna känna dofter av olika slag, det är en resa bara det :)

Av Teija - 5 oktober 2008 09:41

Får man diabetes typ 1 är enda behandlingen att tillföra kroppen det livsviktiga insulinet med injektioner. 


Först på sjukhuset ges insulinet med dropp. Sedan tar man det antingen med insulinpenna som man sätter en ampull med insulin i eller med hjälp av en insulinpump.


Har man s. k. pennregi tar man dels ett långtidsverkande insulin som reglerar det grundläggande behovet av insulin som finns där trots att man inte äter. Man tar också ett direktverkande insulin till måltiderna.


Man kan också ha en insulinpump som enbart har en reservoar med direktverkande insulin. Man ställer in en basaldos som går in hela tiden och så tar man bolusdoser till maten. Det är ett stort ansvar att ha en pump då ju kroppen inte har någon reserv av insulin ifall tillförseln avbryts. Då blir man väldigt sjuk och det kan gå fort. Samtidigt har pumpen väldigt stora fördelar då den har så stora inställningsmöjligheter och det upplever många som en stor förbättring av livskvalitén!


Hos oss har min man och äldsta dotter valt att ha pennregi. Yngsta dottern har valt pump och är väldigt nöjd med det.



Av Teija - 4 oktober 2008 11:02

För flera månader sedan läste jag i dagstidningen om den här katolska prästen som skulle samla in pengar för att bygga en vägkyrka.


Så har jag funderat på hur det gick.


Han försvann all världens väg... Titta här:

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article2322845.ab


Kan inte säga att jag är så sugen på att ge mig iväg med hjäp av ettusen heliumballonger precis...

Av Teija - 3 oktober 2008 14:45

Håhåjaja, så som man bäddar får man ligga!


Är det fler än jag som har håriga sängkamrater? Då menar jag inte min man;)

utan fyrbenta sådana.


Gick och lade mig vid 23 tiden igår och vips kände jag en duns vid sidan om mig. Aha, där kom Nicko vår hund - trodde jag. Då var det i stället katten som parkerade på Nickos plats.


Nicko lade sig på andra sidan, i knävecket liksom. Där låg jag som i ett skruvstäd. Men vad gör man inte för sina husdjur...


Av Teija - 3 oktober 2008 09:37

På fredagar brukar det vara många säljare som ringer på jobbet. Fast det senaste veckorna har det varit flera varje dag till och med.


Det handlar om att köpa kontorsmaterial, offentlig upphandling av städtjänster, telefoni, vara med i kataloger... Ja, allt möjligt.


Vill alltid bemöta dessa säljare vänligt och nu har jag infört taktiken att snabbt säga att både för att spara min och säljarens dyrbara tid så är jag inte intresserad.


Men varför ringer alla säljare oss? Står vi överst i alla listor eller?


Privat är vi med i NIX registret så där går vi fria. Annars hade jag blivit tokig. Tror jag :)

Av Teija - 2 oktober 2008 10:03

Det är inte förrän insulinproduktionen gått ner väldigt mycket som man får symptom!


Det som händer i kroppen när man får diabetes (alltså typ 1) är att man hamnar i ketos då kroppen inte kan få näring från kolhydraterna. Insulinet är nyckeln till cellen och saknas den hamnar iställer kolhydraterna i blodet och det gör att blodsockret blir högt.


Kroppen måste ju ändå ha näring och då bränner den fett (man börjar då lukta aceton) samtidigt som den frisätter de reserver av socker som finns i levern och då höjs blodsockret ännu mer. Kroppen tror att det är svält ju.


Sedan kommer sockret ut i urinen och det gör att man blir väldigt törstig och så kissar man mycket. Man mår dåligt, är trött, går ner i vikt och är inte sig lik för omgivningen.


Om man verkligen har fått diabetes och har de här symptomen så är det verkligen en lättnad att få medicin: insulin.

Av Teija - 1 oktober 2008 15:26

I många år hade Norton som skydd för vår dator. Den fick vi liksom på köpet när vi köpte vår första dator så fick det bara vara så.


När jag väl skannade datorn med Nod32 så hittade den flera virus, trots att vi hade Norton!


Numera betraktar jag Norton självt som ett virus, den tynger ner datorn väldigt mycket när den jobbar i bakgrunden.


Ibland stänger jag av Nod32 tillfälligt och gör en online-skanning, t ex F-secure.


En sak är säker, man skall vara väldigt noga med vad man släpper in i sin dator. Så det inte blir tokigt och man i själva verket installerar ett virus ofrivilligt!

Presentation


♥ V Ä L K O M M E N ♥

till min blogg:D

Skriver mest om små vardagliga ting men också en del om diabetes och Down syndrom.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards